Blog waarom het hebben van een website belangrijk is

9 redenen waarom je als bedrijf een website nodig hebt

  • Door
    Jelske Sanders

Het is een bekend feit dat een website tegenwoordig een noodzaak is voor elk bedrijf. Het is de best mogelijke manier om je aanwezigheid in de digitale wereld te vestigen, maar niet veel bedrijven weten waarom ze er een nodig hebben. Dit artikel neemt je mee door enkele redenen waarom je een website nodig hebt.

1. Je digitaal visitekaartje

De eerste en belangrijkste reden waarom je een webpagina nodig heeft, is om jouw aanwezigheid in de digitale wereld te vestigen. Een website dient als een online etalage waar mensen direct kunnen zien wat voor soort bedrijf je bent en wat je hen te bieden hebt. Ben je niet te vinden op het internet dan besta je niet. Dit is de gedachte van potentiële klanten als ze je niet terugvinden online.

Groot of kleine website het maakt niet uit maar je laat je tonen online. Je geeft op die manier een positieve eerste indruk. Kortom een website is je online zichtbaarheid , je laat tonen wie je bent als bedrijf.

2. Iedereen zit op het internet

Je concurrenten hebben allemaal een website en jij niet? Dan is het zeker belangrijk om een webpagina te hebben. Je kan ervoor zorgen dat jij met je website nog meer te bieden hebt dan de concurrenten.
Je concurrenten hebben geen website dus jij hebt ook geen nodig? Wees je concurrenten voor en maak het verschil. Maak als eerste je website neem meteen een enorme voorsprong.

Het helpt bij SEO en dit lijkt misschien een irrelevant punt, maar dat is het niet. Als je website hoger scoort dan de concurrenten in zoekmachines, dan is het voor mensen gemakkelijker om jouw bedrijf online te vinden en vervolgens te komen.

3. Nieuwe klanten bereiken

Een website is een plek waar potentiële klanten je kunnen vinden en meer te weten kunnen komen over je bedrijf. Het helpt ook om het bedrijf toegankelijker, legitiemer en professioneler te maken. Momenteel ben je misschien tevreden met de aantal klanten die je hebt. Maar wees eerlijk elk bedrijf heeft te maken met klantenverloop. Je hebt altijd een moment dat er minder klanten zijn. Als ondernemer is het belangrijk om telkens 3 stappen vooruit te denken. Start dus nu met je website en breng je digitale visitekaartje over voor je klant van de toekomst. Zorg voor blijvend succes van je bedrijf.

4. Informeren

Een website is een geweldige manier om mensen over je bedrijf te informeren en leads te genereren. Met een website kun je meer informatie aan je bezoekers geven zonder dat je fysieke grond hoeft op te geven. Je krijgt ook een online aanwezigheid die zich onderscheidt van alle andere bedrijven in je niche.

Naast nieuwe klanten te bereiken kan je website ook gebruiken om huidige klanten te informateren over je producten. Je bent dag en nacht bereikbaar voor je (potentiële) klanten door de informatie op je webpagina, niet meer enkel tijdens je vaste werkuren. Je geeft een eerste indruk van je bedrijf aan eventueel nieuwe klanten maar ook extra informatie aan bestaande klanten.

5. Betrouwbaarheid

Een mooi opbouwende website geeft ook een bepaald gevoel van betrouwbaarheid. Het is de eerste indruk die mensen van je bedrijf hebben. Heeft een bedrijf geen website, denken veel mensen al dat je niet bestaat of hebben ze minder vertrouwen in dit bedrijf. Sommige klanten vinden het moeilijk om een nieuwe winkel binnen te stappen. Ze zoeken eerst op wat de winkel doet, zien ze enkele foto’s en informatie van je producten op je website dan hebben ze al meteen extra vertrouwen om eens binnen te stappen.

6. Makkelijk toegankelijke website

Mensen geven de voorkeur aan een makkelijk toegankelijk bedrijf. Een webpagina die ze makkelijk kunnen bezoeken op hun telefoon vanuit de zetel. Een makkelijke manier om je te bereiken van een invulformulier via de website geeft hen een extra goed gevoel. Of een makkelijk online boekingsysteem waar ze in 1 opzicht kunnen zien wanneer een afspraak bij je gemakkelijk in hun eigen agenda past. Er staat een Google maps plannetje op je website? Je klanten kunnen zeer makkelijk erop klikken en hun gps start meteen om naar je bedrijf te komen. Door een makkelijk toegankelijke website zorg je ervoor dat de klant weinig moeite moet doen om jou te bereiken.

7. Meetbaar

Met analysetools heb je als bedrijf de mogelijkheid om te begrijpen hoe bezoekers omgaan op je webiste. Je kan perfect zien hoeveel mensen op je website zijn geweest , welke pagina’s ze bezocht hebben. Hoelang ze op je website zijn gebleven en hoe ze er terecht zijn gekomen. Dit kan je allemaal niet weten met je folder die je bij de plaatselijke bakker legt.

8. Google vs Facebook zoekresultaten

Denk je genoeg te hebben aan enkel social media kanalen?
Als iemand opzoek gaat naar een dienst of product zullen ze dit niet rechtstreeks in Facebook zoeken maar gaan ze Google openen om opzoek te gaan.
Bijvoorbeeld, Ik ben opzoek naar restaurant in brugge. Op Google vinden we met een kaartje verschillende opties met een makkelijke link naar de website.

Door een site te hebben en ervoor te zorgen dat deze is geoptimaliseerd met trefwoorden en tags, kan je jouw kans op meer verkeer op uw site aanzienlijk vergroten.
Voor bedrijven zonder website lopen ze het risico niet gevonden te worden in veel zoekopdrachten of erger nog, helemaal niet gevonden te worden.
De sociale media kanalen ben je beperkter in de informatie en kunnen die je wilt meegeven aan de klant.

9. Link je sociale media

Websites zijn een must-have voor elk bedrijf dat een zakelijke identiteit wil creëren. Het maakt niet uit in welke branche je actief bent, elk bedrijf heeft een website nodig om zijn reputatie op te bouwen en tegelijkertijd nieuwe klanten te bereiken en het succes van zijn bedrijf voort te zetten. Kies jij ook voor een bedrijf met website. Wij helpen je graag om er voor te zorgen dat je een professionele webdesign hebt op jouw maat. Neem Contact met ons op en ontdek alle mogelijkheden voor jouw bedrijf.