Blog - instagram business hoe werkt het

Aan de slag met Instagram Business.

  • Door:
    Jelske Sanders

Instagram, het ideale platform om naamsbekendheid te bereiken en nieuwe producten te introduceren. Voor vele bedrijven is het echter een platform waarmee ze niet goed weten wat te doen. Nochtans is het waarschijnlijk één van de makkelijkste socialemediaplatformen om te managen. Hoe maak je nu van Instagram het best gebruik en hoe haal je het meeste uit dit platform? Lees snel verder, we geven je enkele tips om je op weg te helpen.

5 Tips om van jouw Instagram een visitekaartje maken.

Je Instagram-profiel functioneert een beetje als een tweede website. Als er iemand op je profiel terechtkomt, krijgen ze meteen een eerste indruk van je bedrijf. Bij deze eerste indruk beslist de bezoeker of hij meer over je te weten wil komen of niet. Een goede eerste indruk maken is dus prioriteit. Hoe doe je dit nu?


Tip 1 - Zorg voor een goede profielfoto

Het eerste wat de mensen zien, is je profielfoto. Deze wordt zeer klein afgebeeld. Je moet er dus voor zorgen dat het een foto is die simpel, professioneel en zonder kleine tekst is.


Tip 2- Schrijf een goede bio

Als mensen terechtkomen op je profiel zien ze je profielfoto met daarnaast een stukje tekst over je bedrijf. Dit is je biografie en mag maximaal 150 tekens bevatten. Een hele uitdaging om dit aantrekkelijk te maken! Hou het gerust informeel. Zo raken mensen getriggerd. Maak wel duidelijk waar je bedrijf precies voor staat.


Tip 3 – Speel met de link in je profiel

Wil je bij een nieuwe post een link naar de website plaatsen? Dan ben je eraan voor de moeite. Op Instagram heb je maar één plaats waar je de klanten kan wegtrekken van het platform naar je website. Met de link in je biografie. Enkel daar kan je een aanklikbaar linkje plaatsen. Probeer hiermee te spelen en verander het regelmatig a.d.h.v. de post die je het laatst geplaatst hebt. Via de statistieken kan je zeer makkelijk de prestaties en klikken van de link opvolgen.


Tip 4 – Switch naar bedrijfsprofiel

Zorg dat je Instagram-account is ingesteld als een bedrijfsaccount . Dit heeft meer voordelen. Zo kun je makkelijk de statistieken bekijken en bestuderen. Daarnaast kun je ook links toevoegen waarmee de bezoeker van je profiel jou rechtstreeks kan bellen, e-mailen, …


Tip 5 – Regelmaat is koning

Bepaal op voorhand hoe vaak en wanneer je iets gaat posten en hou dit aan. Een foto om de paar weken is niet voldoende om met je bedrijf te scoren op Instagram.

5 tips om meer Instagram-volgers te bereiken

Nadat je het volledige profiel hebt ingesteld, is het natuurlijk belangrijk dat mensen je vinden en leren kennen op Instagram. Gebruik alvast onderstaande 5 tips om meer mensen te bereiken.


Tip 1 – Gebruik de juiste hashtags

Gebruik altijd hashtags als je een foto post. Veel Instagram-gebruikers zoeken op die hashtags om nieuwe dingen te leren kennen. Instagram biedt zo veel potentieel. Gebruik per post 3 tot 8 hashtags, met een maximum van 25. Wissel in jouw zoekwoorden en test erop los. Te algemene zoekwoorden zijn niet altijd de beste, want je bereikt er meestal niet het juiste doelpubliek mee. Te kleine, specifieke hashtags zijn dan ook weer niet goed, want dan bereik je er niemand mee. De boodschap is duidelijk: ga op zoek naar goede regelmaat in je hashtags.


Tip 2 – Like en reageer op andere foto’s

Probeer actief te zijn op Instagram. In interactie gaan met je doelpubliek is goed om zelf meer bereik te halen. Probeer dit met een bepaalde regelmaat te doen. Maar let op, doe je dit te veel, dan komt het al gauw over als spam.


Tip 3 – Post op regelmatige basis

Zoek een regelmaat in het aantal berichten dat je plaatst. Een juiste combinatie vinden is belangrijk om bij je volgers top of mind te blijven. Je mag zeker hun tijdlijn niet vol spammen. Als je lange tijd niets post, kan het zijn dat bepaalde volgers afhaken en je weer ontvolgen. Leg op voorhand vast hoeveel posts per week je plaatst en probeer je hieraan te houden. Gebruik bijvoorbeeld rubrieken om een mooi overzichtelijk profiel te creëren.


Tip 4 – Geef een kijkje achter de schermen

Met Instagram kun je jouw bedrijf een menselijk kantje geven. Het platform is authentiek en spontaan. Met je onderneming ga je zo op een bepaalde manier dichter bij je klant staan. Film eens een “behind the scenes” op kantoor of post een berichtje over een evenement dat je bijwoont. Gun jouw volgers een unieke blik achter de schermen.


Tip 5 – Maak van jouw profiel een openbaar account

Als mensen op je profiel komen en het account is openbaar, krijgen ze al meteen een eerste indruk van je bedrijf. Mensen zijn meer geneigd om openbare profielen te volgen dan privéprofielen. In het algemeen ben je met een openbaar profiel ook beter vindbaar op Instagram dan met een privéprofiel.

5 tips die jou helpen de ideale post-tijd te vinden

Waarom is het zo belangrijk om op het juiste moment jouw post te plaatsen? Dit heeft alles te maken met de algoritmes van Instagram. Als jij je nieuwe post plaatst, bekijkt Instagram in de eerste paar uur hoeveel likes en reacties je krijgt. Aan de hand van deze info bepaalt het algoritme aan hoeveel volgers hij jouw nieuwe post toont. Denk dus zeer goed na alvorens je post te plaatsen.


Tip 1 – Plaats jezelf in de schoenen van jouw volgers

Om te weten wanneer je je post online moet plaatsen, moet je eerst te weten komen voor wie de post bedoeld is. Wie is je doelgroep en wat wil je bereiken met de post? Als je weet wie je doelgroep is, kan je gaan kijken hoe hun dag eruit ziet en wanneer ze op Instagram zitten. Aan de hand van deze informatie kan je bepalen wat het beste moment is voor jouw bericht.


Tip 2 – Speel in op de dag van de week

Op maandag kan iedereen wat extra motivatie gebruiken, toch? Op vrijdag kijken we dan weer met z’n allen uit naar het weekend. Aan de hand van de boodschap die je wilt overbrengen met je bericht, kan je gaan bepalen op welke dag in de week je die het beste plaatst.


Tip 3 – Meten is weten

Op je bedrijfsprofiel kan je makkelijk je statistieken bestuderen. Zo kom je te weten wanneer de meeste van je volgers op Instagram zitten. Maak gebruik van deze handige informatie en bepaal zo de beste dag en het beste tijdstip van je volgende post.


Tip 4 – Ken de golden hours van je sector

Tussen de verschillende sectoren zijn er ook heel wat verschillen. Een bericht rond voeding? Die plaats je best wanneer mensen honger hebben. Rond 15 à 16 uur krijgt iedereen honger en moeten ze nog naar de winkel. Het ideale moment om jouw foodfoto online te plaatsen. Ben je actief in de fitness-sector? Plaats dan je post tussen 8 en 9 uur wanneer iedereen nog wat extra inspiratie of motivatie kan gebruiken. Zakelijke berichten plaats je het best tussen 10 uur en 18 uur, èn in de week. Niemand wil na zijn werk berichten zien die werkgerelateerd zijn, toch?


Tip 5 - Bepaal het doel van je post

Elk bericht dat je plaatst op Instagram heeft zijn eigen doelstelling. Bepaal eerst en vooral dit doel. Aan de hand daarvan kan je ook gaan bepalen welk interessant tijdstip hieraan verbonden is.

Hangt er wat stof op jouw Instagram-account en kan die wel een extra boost gebruiken? Contacteer ons gerust en we plannen een vrijblijvende afspraak in.