Blog 10 dingen die je niet mag doen op Facebook

10 dingen die je niet mag doen op je Facebook bedrijfspagina.

  • Door:
    Jelske Sanders

Facebook is nog steeds het grootste sociale media netwerk in de wereld. Het perfecte platform om te connecteren met potentiële klanten. Voor veel bedrijven is hun Facebookpagina zelfs een tweede website geworden. Dit brengt ook een bepaalde druk met zich mee, want je wil Facebook toch zo correct mogelijk gebruiken. Dit blogbericht gaat over wat je vooral niet mag doen op je Facebookpagina. Enkele handige tips op een rijtje!

1. Fake volgers

Voor veel bedrijven is het aantal volgers van hun Facebook bedrijfspagina zeer cruciaal. Sommige bedrijven trappen dan ook in de val om likes aan te kopen. Dit mag je uiteraard niet doen! Dit zijn allemaal nepprofielen die helemaal niets waard zijn voor je bedrijf. Daarnaast keurt Facebook deze praktijken af. Merken ze dat je likes hebt aangekocht? Dan kan je pagina zelfs afgeschaft worden.

2. Copycat

Even geen inspiratie meer voor content op je Facebookpagina? Ga dan wat inspiratie opdoen bij andere, maar neem geen berichten over. Wees geen copycat! Doe zelf iets origineels met je idee

3. Automatisation

Zeer tof, al die automatisatie waardoor je niet dag en nacht met je Facebook bedrijfspagina moet bezig zijn. Zorg wel dat de persoonlijke band met je klanten niet verdwijnt. Ontving je een negatieve reactie? Reageer hierop. Verwijderen of negeren is uit den boze!

4. Onderschat je volgers niet

Het is heel leuk om een vraag te stellen aan je doelgroep. Het creëert interactie. Let wel op dat je de vraag niet te makkelijk maakt. Bij een easy vraag kan het zijn dat je bezoekers zich slecht voelen. Onderschat ze niet!

5. Kort en krachtig

Zorg dat je teksten niet te lang zijn. Bezoekers willen dit helemaal niet lezen op Facebook. Hou het relevant en beknopt. Wil je een link plaatsen naar je website? Zorg dat deze dan in de eerste 90 karakters sta

6. 80-20 regel

Zorg voor een goede afwisseling tussen commerciële berichten en relevante posts. Als jouw posts allemaal over commerciële zaken en promoties gaan, zullen je bezoekers bijzonder snel afhaken. Wissel je commerciële posts daarom af met interessante posts die gaan over jouw sector, publiek, bedrijf,… Door deze content bouw je een relatie met je doelgroep op. Hou rekening met de 80-20 regel voor jouw content: 20% commercieel versus 80% relevante content. De perfecte verhouding!

7. Relatie Youtube en Facebook

Facebook doet vooral niet zijn best om YouTube-filmpjes te verspreiden. Dit heeft niets te maken met de inhoud van jouw filmpje, maar wel met het feit dat YouTube een kanaal van Google is. Wil je een video posten op je Facebook bedrijfspagina? Zet deze dan rechtstreeks op Facebook. Zo ga je meer mensen bereiken.

8. Share, Like, Win

We hebben de winacties met oproepen tot ‘liken & sharen’ allemaal wel al eens zien voorbijkomen. Maar oproepen tot delen is in feite niet toegelaten door Facebook. Je riskeert er zelfs mee dat Facebook je bedrijfspagina verwijdert. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blogpost “Winacties op Facebook: do’s & don’ts”.

9. Overload aan posts

Het is leuk als je regelmatig content plaatst op je Facebookpagina. Zorg er wel voor dat je ook niet te veel plaatst. Fans vinden het vooral niet prettig als ze overspoelt worden met berichten. Dit kan voor irritatie zorgen.

10. 20% Tekst

Plaats geen afbeelding met zeer veel tekst op Facebook. Op Facebook geldt de regel dat er maximaal 20% tekst op je afbeelding mag staan. Staat er meer op? Dan keurt Facebook deze resoluut af.

Kan je hulp gebruiken bij het beheer van jouw Facebook bedrijfspagina? We staan voor je klaar met ons professioneel advies op maat. Geef je jouw online marketing liever volledig uit handen? Kom gerust eens een koffie drinken. We vinden vast en zeker een geschikte oplossing.