Winacties op Facebook do's & don'ts

Op Facebook zie je regelmatig wel eens een wedstrijd passeren. Het ideale middel voor als je snel meer interactie en dus meer zichtbaarheid wil genereren. Bedrijven organiseren volop like-, deel- en winacties. Maar wist je dat je oproep tot delen eigenlijk niet is toegelaten door Facebook?

Waarom 'Like & share!' niet mag

De Belgische wetgeving speelt een grote rol in wat nu wel en niet mag. Volgens de wetgeving mag niet je zomaar een loterij organiseren. Vragen om een bericht te liken om daarna willekeurig een winnaar uit te kiezen, mag dus niet. Waarom niet? Je moet altijd een specifieke reden hebben om een persoon als winnaar aan te duiden. Niet alleen de Belgische wetgeving speelt hierin een rol. Ook Facebook zelf ontmoedigt je om winacties te publiceren. Berichten waarin gevraagd wordt om te liken, krijgen door de algoritmes van Facebook zelfs minder zichtbaarheid.

Wat mag je dan wel doen bij een winactie op Facebook?

Wil je toch een winactie houden op Facebook? We maakten voor jou een handig overzicht met enkele zaken die je wel mag doen.

  • Je moet altijd een reden hebben om iemand tot winnaar uit te roepen. Kies bijvoorbeeld de persoon uit met de meest originele reactie. Wanneer je een reactie vraagt in plaats van een like haal je ook meer interactie met je volgers. Dit is veel meer waard dan een like op je Facebookpost.  
  • Stel een vraag aan je volgers. De eerste 10 personen met het juiste antwoord winnen.
  • Stel een schiftingsvraag. De persoon die het dichtste bij het juiste antwoord zit, wint.
  • De persoon die de meeste vind-ik-leuks verzamelt op een foto of reactie op een post wint de wedstrijd.
  • Organiseer een zogenaamde caption-wedstrijd: de deelnemer met de leukste titel bij de foto wint.
  • Er zijn zoveel leuke opties om een winactie te organiseren op Facebook en daarmee bereik te halen binnen de regels van Facebook en de Belgische wetgeving. 

    EEr bestaan ook zeer handige tools die je helpen om jouw Facebookwedstrijd vlot te laten verlopen. Mooi meegenomen: deze applicaties vragen jouw volger ook expliciet toestemming over de actievoorwaarden. Je bent meteen helemaal in orde met de GDPR-wetgeving. Daarnaast slaan de meeste tools de informatie over je deelnemers op en moet je dus zelf niets opzoeken.

    Wil jij een Facebookwedstrijd organiseren, maar je weet niet goed hoe? Wij helpen je gerust verder. Neem vrijblijvend contact met ons op en wie weet, bedenken we binnenkort de leukste winacties.