De belangrijkste marketingtrends van 2019

Waar mogen we ons aan verwachten in 2019? Om hierop een antwoord te kunnen formuleren, onderzochten wij welke marketingtrends en –technologieën het komende jaar hot en trending zullen zijn.

Mobile First

Mensen zoeken steeds meer informatie op via hun smartphone. Websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten, scoren zelfs al hoger op Google. Momenteel zoeken mensen niet meer alleen op via hun telefoon, via datzelfde toestel gaan ze ook al onmiddellijk over tot aankoop. Hou je klaar voor de grote evolutie in 2019: Google schakelt over naar mobile-first indexing. Dit betekent dat Google voortaan de mobiele versie van je website als basis gebruikt om je website te indexeren en te rangschikken in de zoekresultaten. Daarom moeten we jouw website in de toekomst niet meer eerst in desktopvariant maken en daarna aanpassen voor mobile. We ontwikkelen ze voortaan eerst voor mobiele apparaten en passen ze daarna aan voor computer. Is jouw website al mobielvriendelijk? We onderzoeken vrijblijvend hoe mobile-first jouw website is. We bekijken vrijblijvend voor je hoe mobile first jouw website is.

Voice

Heb jij thuis een vriend die Siri of Alexa heet? Met dank aan deze slimme devices zullen mensen in 2019 nog meer shoppen, opzoeken,… met stemtechnologie. Wanneer je een nieuwe website ontwikkelt en de teksten ervoor schrijft, is het nu al belangrijk om te denken aan de voice search technology.  

Livestreaming

Sinds 2018 weten we dat video veel bereik haalt op sociale media. In 2019 wordt video zelfs een must voor jouw bedrijf. Ook livestreams zullen aan populariteit winnen. Wil je met jouw bedrijf investeren in videomarketing, maar weet je niet waar te starten? Wij werken jouw video of livestream volledig voor je uit. Wil je het toch graag zelf proberen? Kom een opleiding bij ons volgen en ga daarna zelfstandig aan de slag.

Personaliseren

De techniek van personaliseren is niet nieuw in marketing. We schrijven mails die starten met de voornaam van de klant, we sturen verjaardagswensen uit,… 2019 wordt het jaar waarbij de personalisatie nog een stapje verder gaat. Data zal nog meer gekoppeld worden aan content. Met personalisatie willen we een one-to-one-marketing hanteren. Een belangrijke rol in dit verhaal is weggelegd voor GDPR, de privacywetgeving. Om te kunnen en mogen personaliseren, moet de klant jou toestemming geven. De grootste uitdaging van deze marketingtrend? Win eerst en vooral het vertrouwen van de klanten.

Influencer marketing

Je hebt waarschijnlijk al van influencers gehoord. De marketingtrend van 2018 ontplooit zich verder in 2019. Door het grote aantal online advertenties wordt verwacht dat tegen eind 2019 30% van de internetgebruikers adblockers zullen installeren. Daarom willen bedrijven hun advertenties en producten op een andere manier tot bij de klant krijgen. Met influencer marketing bijvoorbeeld. De uitdaging hier is om niet zomaar iemand uit te kiezen die veel volgers heeft. Er moet een relevante connectie zijn tussen influencer en bedrijf. De waarden die de influencer overbrengt op zijn persoonlijke sociale media moeten overeenstemmen met de waarden van jouw organisatie. Alleen op die manier komt de boodschap geloofwaardig en authentiek over. Het risico dat hieruit voortvloeit, is dat er zeer veel nepprofielen of nepinfluencers ontstaan. Wil jouw bedrijf dit jaar investeren in influencer marketing, maar je weet niet hoe je de juiste persoon vindt? Digital Up gaat op zoek naar jouw match made in heaven.

Wil je met jouw bedrijf investeren in een van deze marketingtrends? We bekijken graag wat de mogelijkheden zijn binnen jouw marketingbudget. Maak vrijblijvend een afspraak. Wij zetten alvast de beste koffie van 2019 voor je klaar.